En blog om mig och min familjs liv och leverne i Blentarp. Dess främsta syfte är att försöka krympa avståndet mellan Blentarp och Kumla och dela med oss av vår vardag till er som vi inte träffar så ofta som vi skulle vilja! Jag misstänker att det till största del kommer handla om Hanna men även lite annat som rör sig i mitt huvud. Vi får se!

Puss o Kram

Ingela

söndag 12 december 2010

Sanningen om pepparkaksbakning

Idag har vi bakat pepparkakor! Med hemmagjord pepparkaksdeg, inte köpt! Det hade jag inte trott om mig själv för några år sedan..
Det började himla mysigt och trevligt, med julmusik i bakgrunden och hela familjen som står och kavlar deg. Hanna så lycklig, så lycklig med sin lilla kavel! Doften av pepparkakor sprider sig och jag tänker på när vi bakade pepparkakor när jag var liten, till tonerna av en helt förskräcklig julskiva (finns den på spotify tro?)

10 minuter senare är Hanna och Jimmy försvunna och kvar står jag med mer än halva degen kvar att kavla... köket ser ut som om en mjölbomb exploderat! Julmusiken utbytt till rock musik och sammanbiten fokuserar jag på att hinna klart innan lunch. Förmodligen var det så här för mamma och pappa också...
Iallafall så blev pepparkakorna väldigt goda!







3 kommentarer:

  1. Been there - done that!!! Hi, hi, hi.

    Jag känner precis igen det - så fantastiskt mysigt och juligt och trevligt i några miuter och sen står man där själv (jag alltid lite arg eftersom jag själv tröttnar ganska snabbt på pepparkaksbak).

    Hur som helst - du ger din dotter fantastiska minnen och ho var väl hur nöjd som helst. Så mysiga bilder!!! Dessutom blev ju peppisarna goda. Härligt!!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Fast jag tror att vi hade fantastiskt pyssel-tålamod när vi var små (men då var vi nog lite äldre än 2 år). Vilken julskiva tänker du på? Cornelis "Jultomen är faktiskt död"?

    SvaraRadera
  3. Pappa hittade julskivan.. 'En äkta svensk jul'
    Du har väl inte glömt den???

    SvaraRadera